الأربعاء، ٢٢ أغسطس ٢٠٠٧

يوم الخميس 9/8/2007

السلام عليكم


قبل ما ادخل فى موضوع التدوينه و ماذا يمثل تاريخ 9/8/2007 فيه بعض الحاجات اللى لابد من الحديث عنها




اولها

حملة الاعتقالات الاخيرة

و اعتقال د/عصام العريان بصراحة الخبر محبط جدا و خلانى افكر....لحد امتى هنفضل مترقبين يا ترى الدور على مين دلوقتى؟

و لحد امتى امثال د/عصام و د/سناء و غيرهم هيفضلوا مستنيين هما و اسرهم يا ترى الاعتقال الجاى امتى؟

و لحد امتى هيفضل الظلمة متجبرين فى الارض و محدش قادر يمنعهم؟

ربنا يا رب يثبتهم جميعا و يرزقهم الصبر و يربط على قلوبهم و يفرج عنهم فى القريييب العاجل ان شاء الله

و ربنا يا رب يورينا فى الظالم يوم و حسبنا الله و نعم الوكيل



تانى حاجة

انا التدوينة اللى فاتت قلت ان التدوينة الجاية_اللى هى دى_ هتبقى لمحمد ان شاء الله و بصراحة انا حاولت بس لسة لم ينفذ قضاء الله فانالاقيت الموضوع طول و الناس زهقت

فقلت هاكتب المرة دى وربنا ييسر و محمد يكتب المرة الجاية(بس ماوعدكوش) ادعوا انتوا بس و ربنا يسهل ان شاء الله





ماذا حدث يوم الخميس9/8/2007 ؟



اليوم دة كان يوم خروج محمد


اليوم دة كان اول مرة من خمس شهور ارد على الرقم الغريب اللى بيتصل على الموبايل الاقى محمد بيقولى انا فى وسط البلد و مروح دلوقتى بدل ما يقولى انا فى النيابة و هادخل لوكيل النيابة دلوقتى


كان كمان اول مرة من خمس شهور اشوف محمد فى مكان غير ساحة الزيارة التابعة لسجن مزرعة طرة العمومى


و كان اول مرة من خمس شهور اشوف محمد لابس لون مختلف عن اللون الابيض


و كان اول مرة من خمس شهور اشوف والدته و والده فرحانين كدة (بالذات والده لانه مكانش بيقدر يروح يزوه بسبب مرضه فكان بقاله فترة كبيرة جدا مشافهوش)


و كان اول مرة من خمس شهور محمد يجيلنا البيت بدل ما اروحله انا الزيارة


و كان اول مرة على الاطلاق محمد يخرج من امن الدولة فى نفس يوم ترحيله الى هناك


و فى نفس اليوم نتيجتى طلعت و نجحت الحمد لله



اليوم دة كان نعمة و فضل كبيرين من ربنا و ربنا يقدرنا ان نشكر نعمته التى انعمها علينا فى اليوم دة

و لكن كحال الدنيا لا تكتمل فيها الفرحة و لابد من وجود منغصات فى نفس اليوم صدر قرار اعتقال د/محمود غزلان و د/محى حامد و د/مصطفى الغنيمى

فالحمد لله على كل حال و ربنا يتم عليهم نعمته بالافراج عنهم و عن بقية المعتقلين بإذن الله




فى خبر اخير المفترض انه خبر سعيد و هو خبر سعيد و مؤلم فى نفس الوقت

الخبر هو ان يوم الجمعة القادم ان شاء الله هيبقى عقد قران محمد محمود غزلان


فالاول هادعى لمحمد و حبيبة

بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما فى خير

بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما فى خير

بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما فى خير



و بعديها هادعى على الظالمين

اللى حرموا د/ محمود غزلان انه يكون موجود فى يوم زى دة بجانب ابنه زى ما حرموه قبل كدة انه يحضر زواج بنته لما كان محكوم عليه بخمس سنين فى محاكمة عسكرية

حسبنا الله فى الظالمين

هناك تعليقان (٢):

انا انصاري يقول...

انا كنت مستني تدوينه من قصاص
عموما يا ريت تبلغيه سلامي
والف مبروك على نجاحك
والف مبروك لمحمد غزلان وحبيبه

عمر أفندى و أبووه يقول...


الف مبروك يا ايمان لهذا اليوم السعيد...الف مبروك و ان كنت اتمنى الا يتكرر مرة اخرى ...موش الساعدة و لكن الساعادة اللى من النوع ده بخروج محمد من المعتقل على راى مجدى يا ريت يفسخ عقد الايجار القديم مع طرة اللى هو ماضيه ...

كان نفسى اكون موجود علشان اسلم عليه و اخده فى حضنى...

لا تتخيلى وحشنى قد ايه ....

شوفت صور فرح محمد غزلان و لقيته خاسس جدا جدا ...مصائب قوم عند قوم فوائد ...اهو ظبط جسمه فى الخمس شهور دول لما بعد عن الطيب و مشتهرى و حضرموت و البرنس و ماى كوين و طازة و غيره من مواطن الدسم اللى كنا بنرتادها كثيرا زمان...

بلغيه سلامى عدو الاتكلونوجيا ده زى ما كنت بناديله زمان...

ابو عمر